حسان وألنداهة ) رواية الجزء الثاني بقلم جيهان موسي الصياد
حسان وألنداهة ) رواية الجزء الثاني بقلم جيهان موسي الصياد

(حسان وألنداهة )
رواية الجزء الثاني بقلم جيهان موسي الصياد
سقط حسان مرة أخرى على الأرض ولكن هذه المرة ظهرت الفتاة الجميلة مرة أخرى
أندهش حسان
حسان من انتي وكيف تختفين من أمامي وتظهرين مرة أخرى
انتى من بالله عليكى
أنتى رعبتيني كده
وكأن جدى كلامه صحيح لما كان يحكيلى علي جنيات ألبحر
الفتاة تضحك بصوت ساحر مرتفع
الفتاة : أنا نور القمر
حسان : أزاى نور القمر
هو فيه قمر تانى غير اللى في السماء
الفتاة : ههههه ضحكتنى يا حسان
انا أسمى نو ر القمر هو ده أسمى يا حسان
حسان : اه أنا كده فهمت أنتى أسمك نور القمر صح كده
نور القمر : ايوة كده صح ده أسمى
حسان: طيب وأنا مالى انتي جيالى أنا ليه وبتخوفينى
أزاى أنتى بتظهرى كدة فجأة قطعتى نفسى يا شيخة الله يسامحك
نور : أنا مش قصدى. أخوفك منى
أنا كنت معزومة فى فرح هنا قريب وبعدين وأنا راجعة علي ألبيت تهت مش عارفة أرجع علي بيتي تانى
حسان : فرح مين هو أنتى تعرفى محمد أبن عمى
نور : أيوة أعرف محمد أبن عمك
وكنت فى فرحه وأنا راجعه تهت مش عارفة أروح ألبيت
أنا أسمع عنك أنك شهم وأنك مش ممكن تسيب بنت جميلة زى كده تمشى لوحدها فى ألضلمة كده
حسان مع أنى شاكك فيكى
بس فعلا أنا كده عمرة ما أسيب حد محتاجلى ابدا
بس استنى أنتى تعرفى محمد ابن عمى من فين
نور : أنا أعرفه وأعرف خطيبتك منى وأعرف أمك ألحاجة فاطمة وأبوك ألحاج محمود وأعرف كل ألعيلة بتاعتكم
حسان : بس أنتى غربية لابسة لبس غريب فستان زى ما تكونى ملكة أو أميرة ولابسة تاج من الذهب ومرصع بالألماس
نور : ما أنا فعلا ملكة يا حسان
حسان : تظهر على وجهه ملامح ألخوف وألزعر : ملكة ملكة أية زمن ألملوك أنتهى من زمان
هو أنا بحلم ولا أية
نور : لا انت مش بتحلم يا حسان انا حقيقة ما حلم يا حسان
حسان : بس أنتى فعلا جميلة
انا مشفتش فى جمالك بشر ابدا
نور : تبتسم ابتسامة هادئة
وتنظر فى عين حسان ويخرج من عيناها شعاع من نور لونه أحمر
حسان يشعر كأنه يحبها ويريد أن يمشي معها وينسحب ورائها بدون وعى منه
نور : أمشى معايا يا حسان عشان توصلنى للبيت بتاعى
حسان يستفيق فجأة أمشى معاكى فين أنتى مين
نور : أنت لحقت نستنى يا حسان انا نور ألقمر
حسان يشعر بالقلق وألخوف
أمشى معاكى فين أنا خايف منك اصلا
نور : متخفشى منى انا مش ممكن أذيك ابدا انا أللى نقذتك من ألترعة لما كنت هتقع فيها
حسان : بس أنا مشفتكيش أبدا
نور : مش لازم تشوفنى ألمهم أنا أنقذتك
وعليك دين ليا دلوقتى لازم تسدده
حسان : بس أنا مش معايا فلوس دلوقتي أجيبلك من فين
نور تضحك بصوت مرتفع هههه هههه
حسان : أنتى بتضحكى كده لية شفتى حاجة بتضحكك
هو ده كله عشان قلتلك معايش فلوس
نور : لا بس أنا ضحكت عشان انت قلت أنتى عايزة فلوس
أنا عندى أملاك كتير من الألماس وألدهب وألياقوت وألمرجان
حسان ليه أنتى مين عشان يكون عندك ألأملاك دية كلها
نور : حسان لا تسأل عن شىء لا يخصك !
حسان : طيب ماشى مش هسألك تانى بس سبينى أمشى
نور : ازاى تمشى من غير ما تسدد ألدين أللي عليك
انت غريب يا حسان أمال ازاى ألناس بتحبك
وأزاى بتساعد أهل ألقرية وعايز تسيب ست جميلة زى تمشى لوحدها فى ألظلمة فين ألرجولة وألشهامة يا حسان
انا مش عارفة أوصل بيتى وأنت مش عايز تساعدني
حسان : لا انا هساعدك حتى لو كنتى مين يلا بينا أمشى
قوليلى من فين بيتك عشان نمشى صح
نور : أمشى ورايا وذى ما أمشى أمشى ذى
حسان مشى مشوار كبير
وبعدين دخل وراها سرداب ودخل وراها ممر كبير
حسان : أية ده ألممر ألظلمة ده
أنا حاسس أن قلبي هيقف من ألرعب ده
نور : أمشى بس معايا ومتخفش
أنزل تحت ألنفق ده
حسان أنزل كمان تحت ألأرض ده أيه أليوم أللي مش هيعدى ده يا ريتنى ما جيت معاكى
نور تنظر آلية عيناها يخرج منها شعاع من نور أحمر
حسان فقد ألسيطرة علي نفسه
ثم نزل ورائها ألنفق وفجأة شاهد حياة أخرى وعالم أخر
نهار ونور كأن ألنور يشع فى كل مكان ووجد رمال من ألألماس
وقصور من ألذهب ومرصعة بالألماس ودخل معها ممر ألقصر ألضخم ألكبير فوجد حوريات يرتدون ملابس جواري ألملوك
وجدهم يركعون في ألأرض أمام نور ويهللوون أهلا وسهلا ومرحبا بالملكة ألعظيمة نور اأقمر نور : تتجه ألي كرسى ضخم كبير مصنوع من ألألماس وألذهب ألخالص انبهر حسان بكل ما شاهده أمامه
جلست ألملكة علي ألكرسي
حسان : ينظر عليها ويتعجب
ثم ينظر من فوقه وجد ألسقف مصنوع من ألذهب وفصوص ألألماس ونظر علي ألأرض ثم بدأ يلمسها ويقول
معقول أرض من ذهب وينظر من فوقه مرة أخرى معقول وسقف من الألماس نظر إلي ألحوريات وأنبهر بهم
حسان : أيه ده اللي أنا شايفه انأ اكيد بحلم ملكة وقصر وخدم وحشم و حوريات أنا في عالم أخر معقول ده زي ما يكون أنا في ألجنه ولا ايه ده معقول دية حياتكم انا مبهور بيها
أيه ده كمان حراس كتيبر مش بتتحرك ثابته هو أنا فين بالظبط
أقترب من نور : يا ملكة نور
هو ده حقيقي ولا انا بحلم أنتي حلم ولا حقيقة ولا خيال
نور : لا يا حسان انا حقيقة مش خيال
حسان : طيب وألحوريات دية أيه نصفهم أنس ونصفهم سمك طيب أزاي معقول ده حقيقي
نور : طيب ما أنا زيهم يا حسان
حسان : أزاى أتتي زيهم فجأة تحولت رجل نور ألي ديل سمكة
كبيرة ضخمة سقط حسان على ألأرض مستلقيا على ظهر أغشى عليه من هول ألصدمة
النهاية انتظروا. الجزء الثالث
بقلمي جيهان موسي الصياد